به گزارش علم جنوب، در چندسال گذشته کشور با مشکلات اقتصادی زیاد و سختی روبه‌رو بوده است و این موضوع سبب شده که دانش‌آموزان برای اطمینان خاطر از شغل، زندگی و آینده خود به‌سمت شغل‌های پایدار و درواقع رشته‌هایی که در آن شغل تضمینی وجود دارد، نظیر رشته‌های دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) و رشته‌های پزشکی،پیراپزشکی و … سوق پیدا کنند که قبولی در این رشته‌ها نیز خود نیازمند فراهم شدن شرایط آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان ، تشکیل تیم قوی از دبیران و تلاش و کوشش خود دانش‌آموز است.

در شهرستان گتوند نیز این موضوع به‌خوبی دیده می‌شود، دبیرستان شریعتی صالح‌شهر یکی از دبیرستان‌های این شهرستان است که در چندسال اخیر قبولی‌های زیادی در رشته‌های فرهنگیان،روزانه، پزشکی و پیراپزشکی داشته و تحولی ایجاد شده است، علم جنوب سراغ حسنعلی رجبی مدیر این دبیرستان رفته تا با او درباره اقدامات و کارهایی که در چندسال اخیر انجام و باعث ایجاد تحولی در بین دانش‌آموزان صالح‌شهری شد گفت‌وگو داشته باشد، وی در گفت‌وگو باما تحول ایجاد شده را اینگونه توصیف کرد:

اول این را بگویم که ما خودمان هم از همین مردم و از طبقه کارگر جامعه هستیم، ما خودمان سال‌ها پشت کنکور ماندیم، ضعف‌های نظام آموزشی و تبعیض‌ها را دیدیم و لمس کردیم، خوبی آموزش و پرورش این است که، کسی ‌که مدیریت مدرسه‌ای را به‌عهده می‌گیرد خود دانش‌آموزی است که همه ساختار نظام آموزشی را درک و طی کرده است بنابراین ضعف‌ها، قوت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های نظام آموزشی را می‌داند.

تحولمان را از دوره راهنمایی آغاز کردیم
من سال ۱۳۸۱ در مدرسه راهنمایی‌ شهید دستغیب شهرک شهید چمران (صالح‌شهر فعلی) در پست معاونت شروع بکار کردم، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ مدیریت این مدرسه را دردست گرفتم و به کمک جمعی از همکاران تلاشگر، تحولمان را آغاز کردیم (مدارس راهنمایی شهید دستغیب و شهید صدوقی )

تبعیض عامل عدم پیشرفت و موفقیت
همانگونه که می‌دانیم همیشه روستاها و نقاط شهری دورتر از مرکز شهرستان، از تبعیض در همه زمینه ها رنج می‌برند، آموزش و پرورش و مدارس هم از این قاعده مستثنی نیستند، تبعیض در تخصیص امکانات آموزشی و رفاهی و عدالت آموزشی (جذب معلم )، در شروع فعالیت بعنوان مدیر مدارس دستغیب و صدوقی ، این ضعف‌ها، کمبودها و تبعیض‌ها باعث بوجود آمدن انواع مشکلات اخلاقی و رفتاری در بین دانش‌آموزان صالح‌شهر شده بود و قاعداتا با وجود این ضعف‌ها و مشکلات رشد و تحول آموزشی میسر نمی‌شد، بنابراین بنده و جمعی از همکارانم برای برون رفت از این مشکلات و رفع تبعیض‌ها و مشکلات موروثی مدارس صالح‌شهر، با هم همقسم شدیم .

پس پرداختن به موضوعاتی که در ادامه شرح دادم را در دستور کار قرار دادیم: تجهیز مدارس به امکانات اولیه رفاهی از قبیل کولر گازی ، بخاری ، شاداب سازی فضای آموزشی ، تهیه‌ی وسایل کمک آموزشی، هوشمندسازی و موضوعی کردن کلاس‌های آموزشی، جذب بهترین همکاران شهرستان در دروس تخصصی مانند: ریاضی ، علوم و …. ایجاد فضای امن و آرام و محیطی رقابتی بین دانش‌آموزان، ایجاد همدلی و صمیمیت بین همکاران، ارتباط و تعامل لازم با روسای محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان گتوند و استفاده از تجربیات و مشاوره صادقانه همکاران. پرداختن به این موضوعات و فراهم کردن فضای مناسب آموزشی، باعث زمینه‌سازی و رشد و شکوفایی سال‌های اخیر در نظام آموزشی صالح‌شهر شد.

تبعیض بین دانش‌آموزان را از بین بردیم
همانگونه که می‌دانیم ساختار جمعیتی صالح شهر از اقوام و طوایف غیور و محترم بختیاری تشکیل شده است که به تدریج از سال ۱۳۶۱ تاکنون در این شهر گردهم آمده‌اند، در سال‌های گذشته بعضی از اشتباهات و دیدگاه‌های نا درست باعث بوجود آمدن تفرقه و دودستگی، درگیری و … بین دانش‌آموزان ‌شده بود و این موضوع باعث از بین رفتن آرامش از فضاهای آموزشی می‌شد که ما این موضوع را به کمک همکاران و خانواده‌ها به سختی و زحمت در مدارس از بین بردیم و یک هویت واحد برای دانش‌آموزان صالح شهری ساختیم که امروزه به جرات می توان گفت دانش آموزان صالح‌شهری فارغ از هر نام و نشانی در کنار هم در محیطی آرام به رقابت برای بدست آوردن فرصت‌های تحصیلی و شغلی می‌پردازند.

با فراهم کردن شرایط، کار آموزشی را آغاز کردیم
رشد مدارس دستغیب و صدوقی در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ را می‌شود از تعداد بالای پذیرفته شدگان دبیرستان نمونه دولتی الهادی شوشتر همچنین اولین مدرسه هوشمند و موضوعی شهرستان گتوند، رشد اخلاقی و تربیتی دانش‌آموزان این دوره ، جذب بهترین و نخبگان فرهنگی شهرستان گتوند در این مدارس جست‌وجو کرد .

دبیرستان شریعتی نیز همان مشکلات مدرسه شهید دستغیب را داشت
سال ۱۳۹۳ نیز که مدیریت دبیرستان شریعتی صالح‌شهر را برعهده گرفتم، این مدرسه نیز همانند مدرسه شهید دستغیب باهمان موضوعات روبه‌رو بود یعنی همان کمبود امکانات‌ وتبعیض ها و نگاه‌های قومیتی وجود داشت تنها فرقش با راهنمایی این بود که مسائل قومیتی یعنی همان نگاه شهری و عشایری بین دانش‌آموزان، در دبیرستان بسیار شدیدتر بود اختلاف بین دانش‌آموزان و دودستگی و درگیری و نبود فضای مناسب درحدی بود که جذب همکاران به سختی میسر می‌شد خوب بنظرشما در این جو کسی درس می‌خواند؟ و آیا با این جو نخبگان می‌توانستند پیشرفت کنند؟ بنابراین ما سال ۱۳۹۳ که کارمان را در این دبیرستان شروع کردیم این نگاه‌ها و این مسائل را از بین بردیم.

پیش‌دانشگاهی را تشکیل دادیم
تا قبل از سال ۱۳۹۳ پیش دانشگاهی در دبیرستان شریعتی صالح‌شهر تشکیل نمی‌شد و دانش‌آموزان این شهر مجبور بودند برای گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی، به مدارس شهرهای همجوار مراجعه کنند، ما باتوجه به اینکه حادثه تلخ و غمناک تصادف مینی‌بوس حامل دانشجویان صالح‌شهر را دیده بودیم، در سال ۱۳۹۴ پیش‌دانشگاهی را تشکیل دادیم تا دیگر نیازی نباشد دانش‌آموزان ما در این جاده خطرناک (شوشتر – دزفول) رفت‌وآمد کنند و یا اصلا بیخیال درس خواندن شوند و همان سالی که این کلاس را تشکیل دادیم چند نفر از دانش‌آموزان در کنکور قبول شدند با اینکه یکسال بیشتر با آنها کار نکرده بودیم. ( در ۲۵ آذر سال ۱۳۹۲ مینی‌بوس حامل دانشجویان صالح‌شهری در جاده حادثه‌خیز شوشتر به دزفول در محدوده گتوند دچار سانحه و تصادف شد و متاسفانه در این تصادف ۱۲ نفر جان‌باختند و ۸ نفر نیز مجروح شدند که ۹ نفر از جان‌باختگان دانشجو بودند)

مدیر مدرسه باید مشاور و آینده‌نگر باشد
مدیر باید نسبت به شرایط جامعه شناخت داشته باشد و از شرایط و اوضاع کشور،کنکور و دانش‌آموزان باخبر باشد، سال‌ها در صالح‌شهر فقط رشته تجربی تشکیل می‌شد اما خروجی مناسبی نداشت و دانش‌آموزان در کنکور این رشته موفق نمی‌شدند، ما آمدیم و رشته‌های علوم انسانی و ریاضی فیزیک را در این شهر احیا کردیم و تشکیل دادیم چون دیدیم شرایط و درصد قبول شدن دانش‌آموزان ما در این رشته‌ها خیلی بالاتر است که اولین نتیجه‌مان راه در سال ۱۳۹۶ گرفتیم که تعدادی از دانش‌آموزان ما در دانشگاه‌های فرهنگیان و روزانه قبول شدند البته در سال ۱۳۹۸ که چندین دانش‌آموز نخبه داشتیم برای آن‌ها کلاس تجربی تشکیل دادیم و دونفر از آن‌ها در کنکور ۱۴۰۰ در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی قبول شدند.گفتم نتیجه این دیده‌بانی یا تصمیم ما در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در قبولی دانش‌آموزان ما مشاهده شد و حدود ۵۰ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان شریعتی صالح‌شهر در طول این چهارسال گذشته در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های فرهنگیان، دولتی روزانه، علوم پزشکی و پیراپزشکی قبول شدند.

سرایت کردن جو و تحول دبیرستان شریعتی به دبیرستان دخترانه حضرت آسیه (س)
جو رقابت و تحول آموزشی دبیرستان شریعتی باعث آگاهی، علاقه‌مندی، تحول و اعتماد به نفس در دختران صالح شهر نیز تاثیرگذار بوده است، در چندسال گذشته کسب بهترین رتبه گروه ریاضی فیزیک منطقه سه توسط دانش‌آموز دختر صالح‌شهری، قبولی‌های دختران این شهر در رشته‌های پزشکی، دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌های روزانه کشور نشان از این حس خود باوری و اعتماد به نفس سال‌های اخیر در بین دختران شایسته صالح‌شهر است.

موفقیت‌ها نتیجه تلاش همه است
موفقیت‌های دانش‌آموزان صالح‌شهری در چندسال گذشته نتیجه زحمات خانواده‌ها، خود دانش‌آموزان و تلاش‌های کل مجموعه آموزش و پرورش صالح‌شهر می‌باشد، یعنی نتیجه زحماتی که همکاران ما از ابتدایی و راهنمایی برای دانش‌آموزان کشیدند و ما در دبیرستان زحمات آن‌ها را به ثمر می‌نشانیم.

معلمی و پزشکی یعنی شغل پایدار/شریعتی ایجاد شغل و نیروسازی کرد
رشته‌های فرهنگیان، پزشکی و پیراپزشکی یعنی شغل پایدار، شاید در طول چندسال گذشته حتی بیشتر از دولت حسن روحانی در دبیرستان شریعتی با قبولی در کنکور، برای جوانان این شهر شغل پایدار ایجاد شده اگر از این دبیرستان و دانش‌آموزان حمایت معنوی و مالی شود قطعا بچه‌های صالح‌شهری (دختر و پسر) حرف‌ها برای گفتند دارند، قبولی دانش‌آموزان دبیرستان شریعتی در کنکورهای چندسال اخیر و قبولی در رشته‌های فرهنگیان باعث شد برای مجموعه آموزش و پرورش صالح‌شهر یعنی مدارس این شهر، نیروسازی شود، دانش‌آموزان ما که در سال‌ ۱۳۹۶ در رشته‌های تربیت معلم قبول شدند امسال در مدارس صالح‌شهر تدریس می‌کنند و دیگر قبولی‌ها نیز سال‌های آینده مشغول تدریس می‌شوند.

مدیر دبیرستان پسرانه شریعتی صالح‌شهر در پایان ضمن تشکر از همه همکارانی که در این تحول چند ساله خالصانه و صادقانه با وی همکاری نمودند گفت: از همکاران خودم، نخبگان فرهنگی و تربیتی و دانش‌آموزانمان که در طول این چندسال اخیر در کنکورهای سراسری درخشیدند، با نام «مکتب انسان ساز شریعتی صالح‌شهر» از آن‌ها نام می‌برم، از ذکر نام همگی بدلیل اینکه شاید کسی از قلم بیفتد معذورم همچنین گلایه‌هایی هم دارم که بیان نمی‌کنم و به خدا می‌سپارم.

انتهای پیام/