• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 1998اخبار امروز : 0
0
آشنایی با تئاتر

مختصری ازتاریخچه تئاتر

  • کد خبر : 1384
  • 03 آذر 1397 - 13:15

تئاتر به مفهوم امروزی جائی را می گویند،که محل اجتماع مردم برای تماشای پیس یانمایش باشد.یونانیان اولین ملتی هستندکه بنیان تئاتر را . . .

قسمت اول

پیدایش تئاتر در جهان

تئاتر به مفهوم امروزی جائی را می گویند که محل اجتماع مردم برای تماشای پیس (متن نمایشنامه)  باشد. یونانیان اولین ملتی هستندکه بنیان تئاتر را پی ریزی کردند. تئاتر ازدوره های بسیارکهن دریونان وجودداشته وشواهدی که امروزدردست است وآثاری که درموزه ها باقیمانده وخرابه هائی که از تئاترهای یونان باستان درآتن دیده
می شود،همگی گواه آن است که ازحدود ۶۰۰سال پیش ازمیلاد مسیح تئاتر دریونان رواج داشته است.

تئاتر در جهان از احتیاج انسان به بازی بوجودآمد. هر قوم برای بیان احساسات،آراء وعقایدخود، بازیها، شبیه هاوسرگرمیهای فردی واجتماعی ساخت که به تدریج رشد ونمو کرد و بدست اقوام دیگر نیز رسید.

نخستین هنرپیشگان:درگذشته بسیاردور،انسانهای اولیه پوست جانوران رابتن می کردند،ماسک هائی راکه خودشان می ساختند،بصورت می زدندوبارقص درپیرامون آتش،داستان یک شکار رانمایش میدادند.عده ای بجای حیوانات شکاری وعده دیگرهمچون شکارچی،عمل شکاررا اجرا می کردند.برای انسانهای اولیه نه تنها موقع تولد و ازدواج بلکه هنگام مرگ هم موقعیتی برای نمایش بوده است.پنج هزارسال قبل،درمصرکهن بازیهای مذهبی وبازیهائی برای مراسم تاجگذاری شاهان می نوشته واجرا می کرده اندکه متن بعضی ازاین نوشته هادرمقبره های مصری پیداشده است.

بوسیله ادبیات دوره میخی، نمایش مذهبی مرگ ورستاخیز * بعل * Bel( خدای بابلی ها) به ما رسیده است، که ظاهرا بوسیله بزرگان قوم اجرا می شده است روحانیون نقشهای مختلف رابعهده داشتند و نقش بعل را اغاب شخص پادشاه بازی می کرد و برای نشان دادن غول های افسانه ای ازحیوانات درنده استفاده می کردند.

این بازیها، تئاتربه معنی امروزی نبود، ولی پیدایش تئاتر باعظمت امروز، زائیده همان بازیهاست.

مجید بهداری کارگردان تئاتر

لینک کوتاه : https://alamejonoob.ir/?p=1384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.